Petknode hell dan owner nya yang bodoh tahap dewa


Terpanggil hati untuk menyuarakan perasaan terhadap isu "petknode" ini. Bagi yang tidak tahu cerita, eloklah masuk ke link KTAJ. Ini pula berita dari Awani https://www.facebook.com/photo.php?v=10150284127088517


kucing yang ditemui sadis


kucing yang ditemui dalam keadaan yang sangat menyedihkan. Kini dirawat di hospital, kena masuk drip.


*sigh* tak tahu dari mana nak mula, sebab ketika menaip ini pon perasaan aku bercampur baur. Marah, terkilan, sedih... semua ada. Cukuplah semalam seharian aku menangisi nasib kucing-kucing yang diperlakukan sekejam itu di Petknode hell. Dengan 16 ekor yang mati, yang selamat pon ada yang tinggal rangka dan kulit, kebanyakan kucing mengalami trauma, masalah kesihatan yang teruk, hampir mati, kelaparan dan menyedihkan.


Cuba tengok gambar dan review dari pemilik kecing ini, anda akan paham sendiri https://www.facebook.com/media/set/?set=a.279232818757832.84888.100000133484790


Banyak kali aku cuba berfikir, "apa sebenarnya di dalam kepala otak 2 ekor manusia bodoh itu?" 2 ekor manusia bodoh, yang aku fikir tidak selayaknya dipanggil manusia pon. Kalau betul dia manusia, dia memang bodoh tahap dewa. Macam mana dia boleh terfikir nak tinggalkan 300 ekor kucing jagaannya selama seminggu di dalam sanggar kecil (malah ada yang ditempatkan dalam carier sahaja!!!) di dalam premis tanpa makanan dan penjagaan kebersihan? Si bodoh mana yang akan terfikir bahawa kucing yang menyusu anaknya boleh hidup tanpa makanan selama 1 minggu? weih, anak aku 3 tahun pon tau tiap pagi kena bagi kucing makan la... kalau kau lah, manusia bodoh yang gemuk, tahan ke kalau tak makan 3 hari? baru 3 hari, bukan seminggu tau! Pastu, cuba kau kena tidur atas berak dan kencing kau sendiri. Aku rasa cukup seminggu kau 2 ekor pon boleh jadi kurus macam Takuya Kimura.


Lagi satu yang menguatkan kenyataan bahawa 2 ekor ni bodoh adalah hakikat yang mereka ini menjalankan perniagaan menjaga haiwan (pet boarding), tapi boleh pula buat keputusan paling bangang iaitu meninggalkan premis cat boarding mereka yang menempatkan 300 ekor kucing! Takkan lah 2 ekor ni tak terpikir, yang kucing tu semua adalah milik orang lain! orang hantar kat kau untuk kau jaga sementara. Owner bukan suruh buat amal tau, owner tu bayar untuk kau jaga kucing mereka!!!


kucing terselamat dan berjaya kembali kepada owner. Gambar kredit pada rakan-rakan di facebook


Itu tak masuk lagi kisah yang kononnya kau bagi kucing tu semua makan Royal Canin, Blackwood segala, hakikatnya kau bagi kucing tu semua makan frieskies je kan? Well, aku jamin, kalau owner provide kibbles sendiri pon untuk kucing mereka, aku tak rasa kau akan bagi kibbles tu kat kucing owner tu. Sebabnya, kau sebenarnya tak bagi pon kucing tu makan!!!


Habis air mata aku menangisi nasib kucing-kucing tu semua. Sekarang ni, yang tinggal dalam hati aku cuma perasaaan marah aje pada korang. Betul kata orang-orang dalam KTAJ facebook tu, kau memang akan kenyang sepanjang hidup, kenyang dengan sumpahan dan kejian dan laknat orang. Minta maaf konon. Nota minta maaf kau sebijik macam ucapan hari raya dari ketua kampung. Kau ingat orang pandang ke maaf kau yang tak seberapa ikhlas tu? Setelah apa yang berlaku, kau boleh buat ucapan maaf macam tu?


Cukup pasal 2 ekor manusia bodoh ni. Makin aku ulas, makin sakit hati pulak rasa.


Dalam pada itu, macam-macam respond pula yang diterima dari orang luar. Orang luar disini
bermaksud,

= orang yang tidak tahu keseluruhan cerita pasal kes ini, tapi ada hati nak komen.

= orang yang bukan pencinta haiwan dan tak pernah pon mempunyai haiwan kesayangan, tapi nak jugak komen

= orang yang memang suka komen dan kondem

= orang yang menangguk di air yang keruh

= orang yang akan mempolitikkan semua perkara

= orang yang akan tunjuk alim dan dia sahaja yang betul


Nak buat macam mana, rakyat Malaysia ni memang suka bagi pendapat. Jadi kita dengar aje lah apa pendapat orang ramai, walaupon ada ketikanya pendapat mereka-mereka di atas ni berbaur sindiran, sinisan, kondem-an, kutukan, hinaan, dan sebagainya.


Kita perlu faham, mereka ni tak berada dalam situasi kita, maka mereka tidak akan faham. Kita juga perlu sedar, mereka ni mungkin tergolong dalam manusia yang bukan pencinta haiwan. Kita juga perlu ingat, tak semua orang ikhlas untuk membantu dan menyumbang, kerana masing-masing ada agenda tersendiri untuk kepentingan periuk nasi mereka. Mungkin juga, ada di antara mereka sekepala dengan 2 ekor manusia bodoh tu, makanya mereka tidak nampak apa salahnya perbuatan hina tersebut.


Satu comment yang aku baca kat youtube,

HEY MALAYSIA PET OWNER! KALAU TAKDE KOMITMEN JANGAN BELA HAIWAN LANSUNG LAH BODOH!. SENANG2 JE LEPASKAN TANGGUNGJAWAB KAT PETKNODE TU. JANGAN PERCAYA LAH SERVIS2 MCM NIH. YANG JADI MANGSA, BINATANG2 TUH JUGAK.



Aku jamin, bdkkecoh ni mesti tak pernah bela haiwan, sebab tu dia buat kenyataan bangang macam ni. Kita sebagai pencinta haiwan dan pembela haiwan tegar tak perlu lah melatah dengan kenyataaan bodoh macam tu, sebab dah sah-sah bdkkecoh tu tak ada ilmu langsung pasal pembelaan haiwan kesayangan ni. Kalau dia bela haiwan, mesti dia takkan buat kenyataan membodohkan diri sendiri tu.


Untuk pengetahuan bdkkecoh, petboarding ni adalah benda normal dan sinonim bagi pemilik kucing dan haiwan kesayangan. Ada banyak petboarding di Malaysia ni. Masing-masing menawarkan perkidmatan penjagaan haiwan kesayangan untuk pemilik haiwan yang akan bercuti atau travel lama. Ini kerana, tidak semua hotel menerima haiwan, dan kadang-kala agak sukar untuk travel jauh jika membawa haiwan. Pet owner sedia maklum akan hal ini. Ia seperti menghantar anak ke boarding school atau summer camp ketika cuti sekolah.


Menghantar kucing ke pet boarding bukanlah melepaskan tanggung jawab seperti yang anda katakan, tapi atas dasar tanggung jawablah mereka menghantar haiwan kesayangan mereka ke pet boarding. Ini kerana, kebiasaannya, pet boarding akan menjaga haiwan dengan baik sekali. Kucing akan diberi makan setiap hari, di bersihkan sangkar, litter sand akan ditukar, dan kucing akan dimandikan jika tinggal lebih seminggu. Tidak lupa juga, sekali sekala kucing itu akan dilepaskan ke ruang untuk bermain selama sejam setiap hari. kadang kala, ada juga pet boarding yang turut membelai, menyikat bulu dan menyayangi haiwan itu seperti tuan mereka sendiri.


Malangnya, ia tidak berlaku di Petknode. Walaupon iklan mereka sangat gempak, website mereka gempak, service mereka digembar-gemburkan sangat hebat, tapi itu lah hakikatnya. 16 ekor kucing mati, selebihnya sakit, tinggal rangka dan kulit.... dan ada lagi beberapa ekor kucing yang belum ditemui.


Oleh itu pencinta haiwan sekalian, jangan kondem bkdkecoh ni, dia bercakap tanpa ilmu di dada. Menjadi tanggung jawab kita untuk memberi sedikit sebanyak ilmu pada dia supaya dia tak mengulangi kesalahan ini. Pada bdkkecoh, lain kali buat research dulu sebelum kondem. Kalau tak, memang kau nampak sangat bodoh.


Habis bab yang ni.


Dalam pada itu, aku sebenarnya rasa bersyukur sangat. Sebabnya, sebelum raya haritu aku pernah terfikir nak hantar Lulu ke Petknode ni. Ye lah kan, dengan iklan mereka yang gempak, siap ada review baek punya kat forum petfinder (mereka 2 ekor tu pernah aktif dalam forum petfinder), jadi aku pon terfikir macam owner yang lain-lain jugak, mesti tempat ni ok, sebab ada review dan mereka ni pon biasa nampak kat petfinder. Rupanya..... haish~~


Aku akhirnya bawa pulang Lulu beraya di kampung. Walaupon Lulu tidaklah seceria di rumah (ye lah kan, dengan environment baru, tempat baru, orang ramai dia tak kenal, shock jugalah dia 2 hari pertama), tapi at least aku nampak dia depan mata. Dia tak lalu makan pon aku tahu, dia makan banyak pon aku tahu, dia tengah on-heat pon aku sedar, dia mating pon depan mata aku -__-' huhuuuuu~~~


Kepada owner kucing-kucing mangsa kekejaman Petknode, aku doakan korang semua kuat kemangat dan jangan cepat patah hati. Korang kena kuat untuk menyumbat 2 ekor manusia bodoh tu ke kandang penjara. Jangan putus asa. Kembalikan hak anda dan kucing-kucing anda.


Dan kepada semua pencinta dan pembela haiwan yang lain, jadikan lah ini sebagai pengajaran dan peringatan untuk memudian hari. Mungkin kejadian ini adalah satu titik tolak untuk membuka mata kerajaan dan penggubal undang-undang akan perlunya satu hukuman yang lebih berat untuk manusia yang mengabaikan kabajikan haiwan. Mungkin ini yang diperlukan untuk membuka mata kerajaan betapa seriusnya perkara ini perlu di timbang.


Sekian dari saya,


Hidayah dan anak bulus ku, Lulu Lola





credit:
~ semua gambar adalah dari facebook KTAJ dan myanimalcare.org
~ link KTAJ dan yang berkaitan ada di atas.

note:
~ TQ kpd anon (kak mas?) yg comment dan membetulkan sedikit berkenaan tulisan di atas. Caption pada gambar kucing tersebut telah diperbetulkan.

Comments

Anonymous said…
Hida

good write up. terima kasih kerana support

Gambar yg caption, kucing yg tak sempat diselamatkan tu sebenarnya adalah kucing yang sama dgn dalam gambar 1st tu. still hidup dan ada kat vet. hehari gi tgk dia kat gasing vet

Mas

Popular posts from this blog

Menempah penginapan percutian dengan AirBNB

Barangkali ada hidden jewel di Batang Kali.

Membeli belah barang dapur untuk seminggu. RM100 Cukup kah?

Kemas kini gambar passport anak anda